Världens piggaste 75-åring

För gemene man är Montesa knappast välkänt, men för trial-, enduro- och motocrossentusiaster är Montesa ett namn som uttalas med vördnad och respekt. Mycket har hänt sedan starten för 75 år sedan, men grundfilosofin har inte förändrats: Att tillverka högkvalitativa prestandamotorcyklar.

Motorutställningen i Genève 1953

Montesa – Spaniens första riktiga motorcykelfabrik – grundades i Barcelona redan 1945 av Pere Permanyer Puigianer, som då bara var 33 år. Pere Permanyer var en driven entreprenör och hade ända sedan barnsben haft ett brinnande intresse för teknik och motorer.

Flygvapnets verkstad i Zaragoza

Under spanska inbördeskriget (1936–39) fick Permanyer ansvara för flygvapnets verkstad i Zaragoza, något som gav honom viktig erfarenhet inför framtiden. När andra världskriget tog slut 1945 insåg den driftige Permanyer att det skulle finnas en stor marknad för tvåhjuliga motorfordon i Spanien. Tillsammans med två vänner började han därför tillverka lätta motorcyklar i sin verkstad i Barcelona.

Montesa A-45

I juni 1945 visades de tre första exemplaren av modell A-45 upp på utställningen i Barcelona. Den nya motorcykeln hade en 98-kubiksmotor, stelbensram och en treväxlad låda. Dessutom lanserades en dammodell med bakfjädring.

Testförare lyckas köra Impala från Kapstaden till Kairo 1962.

Motorcyklarna sattes snart på hårda prov. I juli 1945 lyckades fem Montesa-förare som första motordrivna fordon någonsin, ta sig upp till hälsobrunnen Caldes de Bohí, i hjärtat av Pyrenéerna. I november samma år deltog Montesa för första gången i en riktig tävling, där det gällde att komma först till toppen av Montjuic. Montesa imponerade på alla, genom att ta hem de första fyra placeringarna i 100-kubiksklassen. Trial var ännu ett okänt begrepp i Spanien, men redan här såg man vartåt det barkade…

Montesa har mängder av titlar i både trial och motocross.
Montesa Impala är idag ett samlarobjekt med kultstatus.

Under 40- och 50-talen satsade Montesa på massproduktion, för att få ut sina motorcyklar till allmänheten. Samtidigt radade man upp vinster i olika race över hela Europa. Tävlandet och strävan efter att vinna bidrog förstås till den tekniska utvecklingen, där en riktig milstolpe nåddes i och med introduktionen av legendariska Montesa Impala 1962 – en motorcykel som blivit prisbelönt för sin design. Den innebar startskottet för Montesas utveckling inom motocross och senare inom trial.

Montesa Cota blev genast en supersuccé i trialvärlden.

Under 60-talet gick Montesa på allvar in i trial-världen och lanserade 1968 sin första renodlade trialhoj, Montesa Cota. Med sin banbrytande design och grymma prestanda blev Cota genast en supersuccé, både vad gäller försäljning och pallplatser.

Montesas framgångar fortsatte under 70-talet, både inom trial och motocross, men under den ekonomiska krisen på 80-talet led hela motorcykelbranschen svårt. Alla spanska mc-märken lades ner, utom Montesa som lyckades överleva tack vare en sammanslagning med Honda. Den spanska Montesa-fabriken fortsatte att utveckla sina egna motorcyklar, men tillverkade även Hondas maskiner för den europeiska marknaden.

Cappra var banbrytande i sin design när den lanserades 1968.

Idag är Montesa fortfarande en av de tongivande aktörerna inom trial, och samarbetet med Honda har lett till många tekniska landvinningar – och mästerskapstitlar. Trialmodellen Cota lever fortfarande kvar och fyllde härom året 50 år, vilket gör den till den äldsta motorcykelmodellen i Europa. Och i år fyller Montesa alltså 75 år, och varumärket är piggare än någonsin!